mandag 21. april 2014

Trening med småbarn!

Hei og Hopp!
Da var årets påskeferie på hell og den har vært fantastisk!
Vi avsluttet påsken med en skikkelig kose-seg-hjemme-og-fikse-dag. Store deler av dagen har jeg flydd rundt i bikini-overdel og oppbrettet kosebukse, solen har stekt.
Begge jentene har vært ute fra morgen til kveld, og sovnet før de traff puten ikveld.
Faktisk har vi terrassedøren åpen enda, og fugler kvitrer..
Dagen idag startet tidlig som vanlig, sånn er det å ha småbarn i hus.
Kort tid etter frokost og litt lek på gulvet var jeg og vesla ute på løpetur.
Idag ble løpeturen lengre enn den har vært til nå. Solen skinte, bena var lette og smertene i ryggen var ikke så intense. 
Fantasisk:)

TRENING!
Flere har spurt meg hvordan jeg får gjennomført trening med mitt hektiske liv. 
Idag vil jeg dele mine rutiner, tips og erfaringer. Med to små, butikk og en mann som er ukependler kan det fort bli lite rom for trening, men da gjelder det å prioritere. 
Dette gjelder for alle uansett livssituasjon. Det er snakk om og prioritere, for unnskydninger har vi alle nok av. Jeg elsker å trene og det er en stor del av mitt liv:) 

Treningssenter
Jeg liker godt å trene på treningssenter, både egentrening med kondisjon/ styrke og saltimer. Siden jeg er utdannet og jobber som salinstruktør har dette vært en stor del av mitt liv. Akkurat nå er det ikke mye jeg kan være med på pga prolapsen i ryggen, men snart....:)

På treningssenter med barnepass er det bare å bli med på saltimer eller ta deg en økt på egenhånd mens barnet koser seg på lekerommet. Er det ikke mulighet for barnepass er det alikevel håp.
Du kan sørge for å time treningen når barnet skal sove. Er det vanskelig (eller barnet ikke sover på dagtid) så ta barnet med på trening. La barnet leke i vognen, sitte i lekegrind, spise eller annen underholdning. Blir barnet utålmodig etterhvert så bruk barnet som vekt og la h*n være med.
 Babygym
Noen treningssenter har timer tilpasset mor og barn.
Jeg hadde babygym på senteret jeg jobber da Marielle var 7mnd. Første del av timen var konisjonstrening, da koste barna seg på treningsmattene med leker. Siste del var styrketrening hvor barna ble brukt som vekt.
Deilig og koselig trening:)

GåTur med vogn
Gå tur med barnevognen er både deilig og koselig. Her er det mulighet til å kjøre opp tempo eller velge en løype med ekstra bratte bakker for å få opp pulsen.
Tur kan man gå i all slags vær og uansett årstid. Begge jentene mine har kost seg veldig i vognen.
 Jogge med joggevogn
Ønsker man høyere puls, bedre treningseffekt og skikkelig svetting er jogging med vogn et bra alternativ. Dette er min desidert favoritt treningsform med barn.
Jeg elsker å jogge! 
Perfekt å ta en løpetur om man er hjemme med små barn, enten i permisjon eller på fridager. Hvis jeg har begge jentene hjemme en dag og mannen ikke er hjemme blir gjerne begge to med på tur. Når storegull sykler foran får mammaen virkelig trent for da går det unna:)
Hjemmetrening
Noen dager starter jeg dagen tidlig og tar meg en økt hjemme, før de små er våkne, Eller jeg tar en økt så fort de er i seng på kvelden. På Tv stua har vi en spinningsykkel, helt genialt!
Jeg skulle gjerne hatt en skikkelig treningsrom hjemme her med løpemølle, spinningsykkel, vekter og matte. Vi får se etterhvert.
Når man er alene med barna på hverdagene så gjelder det å være kreativ, planlegge og bruke det man har. Ved hjelp av joggevogn, spinningsykkel og et treningssenter får jeg trent like mye som før.
Hvis man er heldig å ha en mann som er hjemme hver kveld så er det bare å komme seg ut:)

Får jeg det til så får du også!

kanskje du har noen gode tips og ideer? Del det gjerne i kommentarfeltet!

1 kommentar:

  1. Flink du!
    Her får jeg det liksom ikke til selv med god tid og ungdommer i hus, hehe:))
    Må komme igang altså... nå fikk jeg et kick kjenner jeg:)

    SvarSlett

Tusen takk for DIN kommentar♥
Dette gir meg en flott mulighet til å finne akkurat DEG!