tirsdag 29. april 2014

Vern om dine FAVORITTER!

God morgen!
Håper uken har startet med et kick!? Jeg for min del hadde en super dag på jobb igår. Været gjør virkelig noe med oss. Dagen avsluttet jeg med en deilig løpetur og kontorarbeid. 
Energien sprudler, vi smiler og er så glad:)
Tenker du ofte på hvor du handler og legger igjen pengene dine?
Den siste tiden har jeg tenkt mye på akkurat dette. Ikke bare fordi jeg driver egen butikk og sitter i styret av Åmot handlesstand, men også fordi jeg bryr meg om hjembygda mi.
Bare den siste tiden har jeg lagt merke til at flere butikker legger ned rundt om i Norge. Spesielt utsatt er de som driver på små steder, akkurat som jeg selv gjør. 
En gjengganger til hvorfor de legger ned er: Det er for tungt å kjempe mot de store sentrene, kjedebutikker og mange kommer innom for å prøve/se på varer og deretter bestiller de på nett til en lavere pris. 
Hvor skal det ende?
Hvis man tar for seg nettbutikkene så finnes det to kategorier her. 
En gruppe er de som driver butikk med tilhørende nettbutikk, slik som meg selv. Dette er gjerne for å spe på omsetningen, kanskje det som gjør at man kan overleve. Og for å få et større marked enn akkurat den lille plassen man bor på. Innenfor denne gruppen finnes det også noen store nettbutikker som kun driver med netthandel, men de er som oftest veldig store og kan leve av det. En annen gruppe er "garasje-nettbutikkene", de drives av noen som har lager hjemme og ikke har butikk/eget utsalgssted. Mange av disse driver dette som en bi-jobb ved siden av en annan jobb. Veldig ofte er det disse "garasje-nettbutikkene" som kjører lavere priser. Dette skyldes gjerne at eieren har en fast inntekt ved siden av, ingen husleie, lønnsutgifter eller andre kostander. Desverre ødelegger de mye for de som driver butikk og kjemper for å overleve og ta ut litt lønn til livets opphold. I min bransje vet jeg at flere leverandører nå krever at skal man selge varer på nett så må man også ha et fast utsalgssted, i tillegg har de blitt strengere på å kjøre veil. priser som alle må følge. Mange "garasje-nettbutikker" forsvinner ofte etter 1-2 år, kan være de innser hvor mye jobb det er ved siden av en annen stilling. 

Et stort konkurranse-monster for de lokale butikkene er kjøpesenterene og de store kjedebutikkene. 
Kjedebutikkene tar et stort marked over hele landet og er umulig for små butikkene å konkurrere mot. De har gjerne en stor inverstor i ryggen, butikk på alle de store sentrene og mange dyktige arbeidere. De små lokale butikkene må heller se på seg selv som et suplement til de store, de kan vise til et sortiment som ikke finnes "overalt" og kanksje mange fine skatter. Det er gøy å ha noe som ikke alle andre har! I tillegg vil jeg påstå at det stort sett er mye bedre service hos de små lokale butikkene, enn på de store kjedebutikkene. Når jeg handler på H&M er det eneste jeg forventer meg av service er at det står noen bak kassa og tar imot betalingen..
Hva forventer du av service i kjedebutikkene og hos de lokale butikkene?
Kjøpesentrene blir bare større og større, og er kommet for å bli. 
De fleste på min alder har fått kjøpesenter-shopping inn med morsmelka. Hvor stas var det ikke å få bli med på kjøpesenter og handle nye klær til skolestart? 
Jeg er fortsatt på kjøpesenter innimellom, men stort sett prøver vi å handle lokalt. Det er trivelig å slå av en prat med betjeningen, det er deilig å slippe kjøreturen og mye raskere enn å bruke en hel dag på senter. Også sparer jeg penger på drivstoff , kafe-besøk og noe unødvendig billig varer jeg tror jeg trenger. I tillegg slipper jeg å bli sur fordi jeg har fått så dårlig service av en tafatt dame bak kassa! (for det skjer altfor ofte på senterene synes jeg)
Da vi bygde kjøpte vi det meste lokalt, så enkelt! Hvitevarene ble levert gratis på døra, en ting mindre å tenke på. Mye enklere om man skulle måtte reklamere på noe også.

Jeg vet at en viktig faktor for handelslekasjen skyldes åpningstidene. 
Kjøpesentrene har snart døgnåpent og det er selvfølgelig deilig. Mange av de lokale butikkene inkludert meg selv skulle gjerne hatt samme tilbudet, men lønnskonstnadene vil øke betraktelig og da skal omsetningen øke mye skal det være liv laga. 
De fleste lokale butikker har en dag med langåpent og lørdagsåpent, da skulle det vel være mulig å få handlet selv om man jobber fult?
Mye her i livet handler om prioriteringer. Jeg av alle vet at det gjelder å prioritere skal man få til det man vil.

De fleste vet at det å drive en liten butikk ikke er noen gullgruve, stort sett. Etter at man har betalt moms og skatt til staten, faste kostnader, nye varer og lønn til ansatte så har man kanksje en slant igjen til seg selv. Hadde man regnet antall arbeidstimer hadde man blitt ganske skuffet. 
Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg elsker å skape noe eget og se det vokse frem. Det er vel det som driver meg, i tillegg til at jeg elsker hver dag på jobb. Jeg er heldig som gleder meg til å dra på jobb, det er det ikke alle som gjør. Dagene flyr fort og hver dag er en ny erfaring. 
Daglig får jeg høre skryt fra dere kunder, og det varmer mer enn dere tror. Drømmeverden er en liten baby som vokser frem, og jeg er så stolt. 

Jeg er veldig opptatt av lokal handel og ønsker et sentrum med mangfold, spesielt i min egen hjembygd. Hva ønsker vi å ha i nærheten om 1, 2, 5, 10, 15år? 
Det er lurt å tenke gjennom det og benytte seg av det tilbudet som allerede er der. Det er for sent å komme etter at butikken er lagt ned og ønske at den fortsatt var der, spesielt om man ikke var flink til å bruke den da den var åpen. Ved å bruke de butikkene som finnes lokalt vil de overleve og flere vil komme til, etterhvert blir det et bredt mangfold. 
Butikker som blir brukt flittig av lokalbefolkningen og får god omsetning vil også kunne tilby et enda bredere sortiment. Mer penger inn gir et høyere budsjett. Det hjelper desverre lite å bare klage på at utvalget er så dårlig, siden svært få av de har en stor investor i ryggen som kan spytte inn mer penger. 

PS! God omsetning gir overskudd, som igjen gir skattepenger til kommunen. Og disse skattepengene kommer tilbake til innbyggerne. Altså en fin sirkel for de lokale:)
           
 Som du skjønner så er jeg veldig engasjert i lokal handel. 
Det er ikke bare fordi jeg selv driver butikk, men jeg ønsker å ha et best mulig sentrum der jeg bor. Tenk så trist om man må til nærmeste by for å få tak i det meste, bortsett fra mat og drivstoff?
Nei, jeg tenker over hvor jeg legger igjen pengene mine og håper du gjør det også!:)
                   
 Det er trist å lese om små, fine nisjebutikker som legger ned. 
Jeg er takknemlig for at jeg kan jobbe med det jeg ønsker og elsker, men man vet aldri når det kan snu. Enn så lenge skal jeg gjøre mitt ytterste for å tilfredstille kundene, gi god service og la kunder få oppleve MIN DRØMMEVERDEN:)
Dette er ikke ment som kritikk til noen, men kun en opplysning til dere lesere.
Håper dere 
Verner om deres favoritter!


Stor god klem fra

5 kommentarer:

  1. Hei. Dette var veldig bra og ærlig skrevet. Jeg har selv en liten interiørbutikk, med en nettbutikk som en "ekstra fot å stå på". I tillegg er jeg opptatt av at vårt lille sentrum skal overleve og vokse. Jeg har selv tatt opp dette temaet på min facebook side, og lurer på om jeg kan få legge ut en link til siden din?
    Hilsen Astri hos Velkommen AS
    Velkommenhjem.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre at vi er flere som brenner for dette:)
      Hyggelig om du deler linken, da kan vi nå flere ift dette temaet.
      Hilsen fra Margit

      Slett
  2. Dette var jammen kloke ord, og slenger meg på, og støtter alt du skriver:) Det handler om å verne det man ønsker å beholde:) Håper alt går bra med deg og butikken din:) klem klem fra Myrullpiken<3

    SvarSlett
  3. Hvilken farge har du malt med i stua di?
    Du har det så fint! Håper du kan svare!
    Hilsen fra fast leser:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig hilsen!:)
      Vi har hvit lin i stua vår. Veldig glad i den:)

      Slett

Tusen takk for DIN kommentar♥
Dette gir meg en flott mulighet til å finne akkurat DEG!